Det "vonde" året var 2012, bloggen blei avslutta da året var omme. Men sjukdommen fulgte oss videre, med oppturer og nedturer, og i dag skriver jeg for å fortelle at kona mi døde 13. september 2013.

Jeg håper noen har funnet styrke i å lesa dikta mine som fulgte henne på mye av veien. Nå er det jeg som prøver å samle styrke til å gå videre. Og når det blir som tyngst og jeg ser inn i mørket i meg sjøl, ser jeg at det brenner et lys i det innerste rommet. Og jeg veit hvem som har tent det og hvorfor det brenner.





torsdag 30. august 2012

124

(30. august:  Forgjengeleg)




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Da prestene ga meg vann, visste jeg at verden bare er en
svært kort brygge,og at man ikke må frykte dypet under.
 
Sasja Stanisic: Hvordan soldaten reparerer grammofonen
 
 
Epålettar av haustlauv
på skuldrene:
eg er generalen
av forfallet,
av det som rotnar,
skrumpar og tørkar inn,
utan marg og kjerne,
berre daud kalk eller cellulose
 
eg er herostratisk berømt
for tapperheit og dårskap
når eg leiar troppane mine
i sjølmordsåtak
på tida, troppane mine,
dei tørre stråa
som grin med regnet,
gnukkar mot vinddraget
og haltar til knirkande tonar,
dei klirrande beingrindene
og knasande ryggskjolda som kvesar:
ein gong, ein vår
marsjerte vi side ved side
i tette kolonner
fram gjennom landskapet,
bortover glennene, erobra
all fruktbar mark,
åt alt som kunne etast
 
no går eg utan hæren min
gjennom skogen
og lar regnet klistre
det visne lauvet fast til meg
mens vinden drysser det over livet,
over tida. Det forpliktar
å vera høgt dekorert
av forfallet, forgjeves 
kjempar eg
for alt det forgjengelege.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar