Det "vonde" året var 2012, bloggen blei avslutta da året var omme. Men sjukdommen fulgte oss videre, med oppturer og nedturer, og i dag skriver jeg for å fortelle at kona mi døde 13. september 2013.

Jeg håper noen har funnet styrke i å lesa dikta mine som fulgte henne på mye av veien. Nå er det jeg som prøver å samle styrke til å gå videre. Og når det blir som tyngst og jeg ser inn i mørket i meg sjøl, ser jeg at det brenner et lys i det innerste rommet. Og jeg veit hvem som har tent det og hvorfor det brenner.





mandag 31. desember 2012

1

(31. desember: Nytt år)

 
Vi feirar den siste
dagen i det vonde,
gamle året og den første
i det nye.

Eg har ikkje noko å feire,
men følger skikk og bruk
og sender opp fyrverkeri og tenner
gnistrande stjerneskudd.

Eg har ikkje lært
noko nytt dette året, men repetert
at livet er ei hard reise,
det går ingen snarveg

utanom dei svarte dagane
til dei raude festdagane
på kalenderen. Kjærleiken
svir no verre enn før. Kvar sans

har sitt eige berøringspunkt,
men den søte smaken er borte.
Eg er usynleg som meg sjølv,
men Ventemannen, skyggen min

skriv det aller siste diktet
og ordnar alt som det skal vera
med fakkelboksane, stjerneskudda
og fyrverkeriet for det nye året.

4 kommentarer:

  1. Det aller siste diktet. 366 har det blitt i løpet av dette året som har vært vekselsvis vondt - godt - vondt. Det har vært ei vanskelig reise, og det føles vanskelig å gå inn i et nytt år. Men jeg sender opp fyrverkeri sammen med barnebarnet på sju år og nyter det. Og så håper jeg på et godt, nytt år for alle venner som har fulgt meg på bloggen i løpet av året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og til deg, Ola: Tusen takk for 366 dikt på bloggen din - som har gitt så mye til så mange.
      Selv om de lyseste dagene ikke er nå, ønsker vi at det blir mange av dem for dere i 2013. GODT NYTT ÅR TIL BEGGE TO!

      Slett
  2. Takk for fine dikt og gode tanker!

    SvarSlett
  3. Takk til dere som har fulgt oss dette året. Det er viktig å vite at ingen av oss er aleine om å oppleve vanskelige perioder i livet.

    SvarSlett