Det "vonde" året var 2012, bloggen blei avslutta da året var omme. Men sjukdommen fulgte oss videre, med oppturer og nedturer, og i dag skriver jeg for å fortelle at kona mi døde 13. september 2013.

Jeg håper noen har funnet styrke i å lesa dikta mine som fulgte henne på mye av veien. Nå er det jeg som prøver å samle styrke til å gå videre. Og når det blir som tyngst og jeg ser inn i mørket i meg sjøl, ser jeg at det brenner et lys i det innerste rommet. Og jeg veit hvem som har tent det og hvorfor det brenner.





fredag 15. juni 2012

200

(15. juni: Kretsløpet)

Luktene er førarhundar
for den blinde,
pelskledde detektorar
som skiller mellom avvegar,
omvegar og beinvegar

avkledd alle vrengebilete
av røyndom
fører dei han gjennom visjonen,
det store kretsløpet
der luktene spring stafett
gjennom ild og vatn,
himmel og jord,
til ankermannen
bankar på døra di

kom inn, det er ope,
kviskrar du og støttar han inn
over dørstokken, målsnora
som orda aldri nådde fram til
fordi laget mista stafettpinnen
og braut

kom inn, her byrjar
det vesle kretsløpet,
det
som fører til hjertet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar