Det "vonde" året var 2012, bloggen blei avslutta da året var omme. Men sjukdommen fulgte oss videre, med oppturer og nedturer, og i dag skriver jeg for å fortelle at kona mi døde 13. september 2013.

Jeg håper noen har funnet styrke i å lesa dikta mine som fulgte henne på mye av veien. Nå er det jeg som prøver å samle styrke til å gå videre. Og når det blir som tyngst og jeg ser inn i mørket i meg sjøl, ser jeg at det brenner et lys i det innerste rommet. Og jeg veit hvem som har tent det og hvorfor det brenner.





mandag 29. oktober 2012

64

(29. oktober: Midt i vi)


















Midt i  vi
går det ein strek
mellom du
og eg.

Når vi snakkar
om kvarandre
snakkar vi om ho
og han.

Vi ønsker å leva
eit symbiotisk liv
heilt til den eine kroppen
blir sjuk
mens den andre
er frisk.

Da er det berre i hovudet
vi lever med den samme
sjukdommen.

Likevel er det vi
som er midt i
vi,
du og eg.

1 kommentar:

  1. På Montebello i dag holdt Sigvor Ljone et fantastisk foredrag om "Når livet svinger av veien". I foredraget tegna hun opp to sirkler for jeg og du, men hun dro også ei grense midt i mellom. Det merkelige er at dette diktet skreiv jeg i går kveld, før foredraget hennes som bl.a. handla om det samme som diktet.

    SvarSlett