Det "vonde" året var 2012, bloggen blei avslutta da året var omme. Men sjukdommen fulgte oss videre, med oppturer og nedturer, og i dag skriver jeg for å fortelle at kona mi døde 13. september 2013.

Jeg håper noen har funnet styrke i å lesa dikta mine som fulgte henne på mye av veien. Nå er det jeg som prøver å samle styrke til å gå videre. Og når det blir som tyngst og jeg ser inn i mørket i meg sjøl, ser jeg at det brenner et lys i det innerste rommet. Og jeg veit hvem som har tent det og hvorfor det brenner.





tirsdag 1. mai 2012

245

(1. mai: Touch & go)

foto: Frank Robert Pettersen



















Berøring er eit farleg stunt.
det luktar blod
og smerte og smakar
skarpt og salt

ein knivsegg eller ei ormetunge
varslar at no
trenger tennene
gjennom huda

no tømmer kjertlane
all gifta si, rotenskapen
sæden sin, i det raude
friske kjøttet

blir det svarte, sjuke
der blodet og tankane levrar seg
i høgre eller venstre hjartekammer,
låser døra

og kastar nøkkelen.
Her er ingen heime,
men eg øver og øver
på Askeladden sitt berømte  trick

med grauten og nisteskreppa,
lurer trollet til å forsøke
den tilsynelatande ufarlege
berøringa

av knivspissen og smerten,
det dødelege
stuntet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar